Styrk fagligheden i det danske uddannelsessystem

I dag skal det handle om Dansk Samlings uddannelsespolitik.   

Helt kort: Fagligheden skal styrkes i det danske uddannelsessystem. Hvorfor det? Tja, fordi gymnasie- og folkeskolereformerne har været til skade for den faglige indlæring. 

Velkommen til en Dansk Samling-video. Jeg hedder Lone Nørgaard og er medlem af hovedstyrelsen i Dansk Samling.  

I dag skal det handle om Dansk Samlings uddannelsespolitik.   

Helt kort: Fagligheden skal styrkes i det danske uddannelsessystem. Hvorfor det? Tja, fordi gymnasie- og folkeskolereformerne har været til skade for den faglige indlæring.  

Derfor ønsker Dansk Samling en ny reform, der retter op på skaderne. Jeg kan godt forstå, hvis lærerne siger suk, for jeg er selv lærer. Men efter en sådan reform ønsker Dansk Samling at sikre en lang reformfri periode på skole- og uddannelsesområdet.

Hvordan ser Dansk Samling problemerne? De kommer her i suppeterningform:  

  • Det faglige niveau er faldet markant 
  • Tværfaglighed hviler ikke på solid faglighed  
  •  Metodefriheden er sat under pres
  • Taxametersystemet fremmer økonomisk tænkning ved at optage uegnede og umotiverede elever.  

 Hvad har Dansk Samling så tænkt sig at gøre ved det?

 I dag vil jeg sætte fokus på folkeskolen. Folkeskolen er fundamentet for undervisningen i de gymnasiale uddannelser. Her kommer en række løsninger: (punkt)

  1. I de små klasser skal man koncentrere sig om hovedfagene: a) I dansk er det stavning, læsning, grammatik og skrivning. Ikke mindst skrivning er vigtig.   b) Regning. c) Fortælle- og dannelsesfagene: Danmarkshistorie og bibelhistorie.  d) Naturhistorie og geografi.
  2. Der skal lægges større vægt på hukommelses- og koncentrationstræning. Vi skal have en kundskabsskole. For først når kundskaber kan hentes frem som paratviden, er der rent faktisk tale om viden. 
  3. Børnene skal synge igen, for sangtraditionen er en vigtig del af kulturarven.
  4. Lektiehjælp skal være målrettet til dem, der har brug for det. Resten af eleverne skal ikke spilde deres tid i en lektielæsningsbutik. Lektiehjælp virker kun i små overskuelige sammenhænge ved personlig vejledning.
  5. Elevernes skal deles i forhold til evner og interesser.  
  6. Praktiske fag er en afgørende del af dannelsen: Formning/tegning, hjemkundskab, sløjd og håndarbejde.

Så mange var ordene for i dag.  

Husk at lave stillerererklæring for Dansk Samling.  

Du kan også kontakte mig Lone Nørgaard via hjemmesiden.

Powered by wpsnet.com