Pressemeddelelse: Hold op med at trække racismekortet!

Alt for mange på centrum-venstrefløjen gør det alt for ofte: Trækker racismekortet, når de er løbet tør for argumenter. Senest er det Enhedslistens Pelle Dragsted, der har været ude med etiketten ’racistiske udtalelser’ fra Folketingets talerstol.

Erklæringen er ikke et politisk udsagn, som Pelle Dragsted ellers dækker sig under i en artikel på Altinget. Det er en udskamning af en politisk modstander, hvor Dragsted bevidst går efter manden frem for bolden alias substansen.

Kenneth Kristensen Berth (Dansk Folkeparti) stillede spørgsmålet:
”Kan hr. Pelle Dragsted pege på et eneste vesteuropæisk land, der har formået at integrere de muslimer, der er kommet til deres lande. Bare et?”

Var udtalelsen en overgeneralisering? Ja.

Var den racistisk? Nej, jf. integrationsforsker Ruud Koopmans.

Formålet med racismeanklagen er at gøre Kristensen Berth til et ondt menneske, hvis argumenter (sandheden om manglende integration) man så kan lade være med at forholde sig til. Den dehumaniserings-strategi, Dragsted praktiserer, minder i betænkelig grad om tidligere kommunistiske diktaturer, hvorfra Dragsted åbenbart henter sin inspiration.

Pelle Dragsted har tydeligvis ikke forstået, at Folketinget talerstol er demokratiets fornemmeste, og at den debat, der foregår her, skal være hævet over det (rendestens)niveau, der med jævne mellemrum karakteriser såvel debatsiderne i den etablerede presse som de sociale medier.

På vegne af Dansk Samling

Morten Uhrskov Jensen
Formand for Dansk Samling

Pressekontakt:

Morten Uhrskov Jensen tlf. 81 75 40 14  &  Lone Nørgaard tlf. 36 30 54 84

mobil: 51 90 93 99

landsformand@dksamling.dk                       koordinator@dksamling.dk

Dansk Samling - CVR: 33917074 -  Ove Jensens Alle 2, 3. tv - 8700 - Horsens - Danmark