Morten Uhrskov Jensen: Tommy Robinson idømt 13 måneders fængsel for at stå på gaden


Storbritannien er ikke længere et retssamfund.

Tommy Robinson stiftede i 2009 English Defence League, der ville protestere mod den stigende islamisering af det britiske samfund. Tommy Robinson forlod EDL i 2013, fordi højreekstremister havde infiltreret organisationen. Siden da har Tommy Robinson først og fremmest arbejdet selvstændigt, men også i et samarbejde med ”Rebel Media”, hvor canadiske Ezra Levant er kendt for sin ætsende kritik af bagsiden af det multikulturelle og –etniske.

Tommy Robinson har på det seneste dækket de uhyggelige grooming-sager i Storbritannien i bl.a. Rotherham, Rochdale, Oxford og Newcastle, hvor voksne mænd har drevet en sexring, hvor unge kvinder og piger ned til 11 år er blevet systematisk voldtaget. Næsten alle ofre er hvide piger, næsten alle gerningsmænd muslimer.

Den 25. maj stod Tommy Robinson så foran en retsbygning i Leeds, hvor en lignende sag er under oprulning. Tommy Robinson fik for kort tid siden en betinget dom for foran en anden retsbygning i Canterbury at konfrontere de formodede gerningsmænd, inden de skulle ind i retsbygningen. Det skete med kamera, mikrofon og en række spørgsmål. Klassisk opsøgende journalistik, men ikke i Storbritannien, hvor det som nævnt udløste en betinget dom.

Tommy Robinson blev arresteret den 25. maj for, ser det ud til, en anklage om ”breach of the peace”, som i dette tilfælde er at forsøge at påvirke udfaldet af en retssag, herunder oplæsning af navnene på flere af de tiltalte, skønt disse navne er offentligt tilgængelige. Det er meget svært at se, at der er begået en kriminel handling her. Tommy Robinson har ikke forsøgt at påvirke nævninge i sagen. Han har alene dækket disse sager som journalist, og han har modigt spurgt nogle af de anklagede – ude på gaden – om de var skyldige.

I tilfældet Tommy Robinson ser det ud til, at det britiske retssystem har handlet hurtigt. Ifølge kilder er Tommy Robinson blevet idømt 13 måneders ubetinget fængsel uden at have haft adgang til en advokat.

Som om denne drakoniske dom ikke var nok, forbød dommeren medierne at skrive om sagen og dommen. Det førte til, at de etablerede medier måtte fjerne historien fra deres hjemmesider.


Resten kan læses på Jyllands-Posten

Dansk Samling - CVR: 33917074 -  Ove Jensens Alle 2, 3. tv - 8700 - Horsens - Danmark

Powered by wpsnet.com